Tijdens de Advent worden christenen herinnerd aan de wederkomst van de Heer. Midden in de donkere dagen worden we ‘wakker’ geschud om ons klaar te maken voor het licht van Kerstmis. Tijdens de Advent wordt ons de vraag voorgelegd: Wat als de Heer nu komt? Ben jij er klaar voor?

Eigenlijk gebeurt iets soortgelijks telkens als wij het Onze Vader bidden. De zin ‘Uw Rijk kome’ wil ons telkens weer wakker schudden en laten nadenken of we klaar zijn voor een toekomst met de Heer. Hoe kunnen we ons voorbereiden? Hoe kunnen we dit Rijk van God reeds een stukje realiseren hier en nu? Mogen we met de nieuwe tekst het Onze Vader meer aandachtig en intens te bidden.

Laten we daarom bidden en proberen we Jezus in ons midden, in ons hart en in deze wereld een plaats te geven. Wij worden uitgenodigd Hem tot leven te brengen, te laten geboren worden in de hoop dat er wat meer vrede zou komen.


1ste zondag van de advent

De eerste zondag van de advent stond helemaal in het teken van de naamopgave door onze vormelingen: Je naam opgeven ... en waarmaken!

2de zondag van de advent

Na het prachtige visioen van Jesaja over hoe het Rijk Gods er zou uitzien, brengt de tweede zondag van de advent ons in de woestijn, bij Johannes de Doper. Hij roept op tot nadenken, tot bekering.

Advent2016 

3de zondag van de advent

Johannes de Doper is bij uitstek een adventsfiguur. De advent is een tijd van verwachten, geduldig wachten tot de terugkomst van de Heer. Telkens Johannes verschijnt in de Bijbel, gaat het net over dat wachten. Eerst in de moederschoot bij Elisabeth, vervolgens in de woestijn, en nu wanneer hij in de gevangenis zit. Hij kijkt uit naar de verlossing door Jezus ... maar zal nog geduld moeten oefenen.

4de zondag van de advent

 


Met de advent begint ook een nieuw liturgisch jaar 2016-2017. Dit is een zogenoemd A-jaar, waarin het evangelie van Mattheus centraal staat.